סירוב שופט לאשר הסכם ממון

ליצירת קשר עם עו״ד הסכם ממון - אורי גנור, השאירו פרטים:

ככלל, אין לשופט "ברירה", אלא לאשר את הסכם הממון שלכם. למה? כיוון שזה הליך אזרחי, וככה אתם מעוניינים להסדיר את העניינים הממוניים ביניכם. וזאת זכותכם. זה החיים שלכם, ולא של השופט. ככה אתם רוצים שיתנהלו החיים הכלכליים שלכם, וככה אתם רוצים שיחולק הרכוש בפרידה. בדיוק כפי שרשום בהסכם הממון, המוגש לשופט לאישור.

אני מבקש לשתף אתכם, במקרה שבו שופט נהג אחרת, ואשזור בתוך הסיפור את דעתי.

הכנתי לזוג הסכם ממון מפורט, הכולל את כל מה שיכול להיות בהסכם הממון. זה היה הרצון של הזוג שהגיע אלי. על הסכם ממון מפורט, אנא ראו כאן, תחת הכותרת "הסכם ממון מפורט". ההסכם של הזוג הזה כלל 10 עמודים.

מצב רוחו של השופט

הזוג הגיע לבית המשפט, בלעדי, וכשהוכנסו לאולם, מצאו שופט עצבני. רגזן. צועק. הוא התחיל לתקוף את הזוג ורטן בערך כך: יש לכם מושג מה כתוב בהסכם? ואז הוא פנה לבת הזוג ואמר לה: "ההסכם הזה לרעתך". כדאי לך לקחת עורך דין. ובהמשך: "ההסכם הזה רע לשניכם". ובהמשך, "אני לא אאשר את ההסכם הזה, צאו מכאן.

הסכם ארוך

השופט הזה היה עצבני עוד בטרם התחיל הדיון בעניינם. אבל ללא ספק, רוגזו התגבר, כיוון שהוגש לו הסכם ארוך, של 10 עמודים. הוא אמר להם: "מה זה ההסכם הארוך הזה? זה מסורבל". "אני רוצה שתחזרו לעורך הדין שלכם, ותחזרו עם הסדרים אחרים, והעיקר, תגישו לי מקסימום 3 עמודים לאישור.

הזוג הזה התקשר אלי מבית המשפט. אמרתי להם שלא יזוזו משם. עליתי על מונית, והגעתי תוך כ 20 דקות. הכנסתי את ראשי לאולם, והשופט התנפל עלי ואמר: אני סיימתי את הדיון. שיקבעו מועד חדש. התחננתי בפניו שישמע אותי. למעשה, אמרתי לו שהוא חייב להקשיב לי.

לאחר המתנה ארוכה, הוכנסנו לאולם. הוא המשיך בשלו:

וכך אמר לי: "כשאני התחתנתי, לא עשיתי שום הסכם ממון. הכל משותף לי ולאשתי. אני לא מבין למה הזוג הזה, ערך הסדרים של הפרדה רכושית. התעקשתי שזה זכותו של השופט לחשוב מה שירצה, אבל זכותו של הזוג להחליט מה שנוח לו. הזמנים השתנו.

אבל העיקר היה, כפי שהבנתי, הכעס שלו על ארכו של ההסכם. וכך אמר: למה הסכם ארוך ומסורבל? למה לא מספיק עמוד אחד או שניים.

עניתי לו, שהזוג בחר להסדיר נושאים רבים, לפרטי פרטים, וזו זכותו של הזוג. הבנתי מיד. אני נתקל בזה לאורך הקריירה שלי לא פעם. עצלנות של שופטים. עצלנות לשמה, ועוד פעם, עצלנות. שופט עצלן. יש אנשים עצלנים בכל תחום, ומה לעשות, יש גם שופטים עצלנים.

הרגיז אותו, שהוא צריך לטרוח ולקרוא מסמך ארוך.

טענתי כנגדו, בנימוס אך בתקיפות, שהאחריות להסכם הזה היא עלי. מה שהוא קורא הסכם ארוך ומסורבל, אני קורא לו הסכם יסודי. אם יהיו אחר כך פרצות בהסכם, בגלל חסכנות במילים וסעיפים, אל מי יבוא הזוג להתלונן?

ואם יהיו פרצות, בגלל הדרישה לקצר, בני הזוג ימצאו עצמם מתגוששים בבתי משפט. ההסכם מעולה. הזוג הבין אותו. עד לגיבושו, החלפנו מספר טיוטות, וההסכם הזה, ואין בלתו, הוא רצון הזוג.

השופט נרתע קצת מהתקיפות שלי, וכמו התגונן אמר לי, שאם מדובר בזוג מבוגר, אז הוא מבין שצריך הסכם מפורט. אבל לגבי זוג צעיר, אפשר להסתפק בהסכם קצר.

כעסתי ומחיתי. מה ההבדל בין זוג צעיר למבוגר, שאלתי והשבתי. יש זוגות צעירים עם הרבה רכוש וממון, ויש מבוגרים שהם חסרי כל. אז מה הקשר בין גילם של בני הזוג לבין אורכו של ההסכם?

התרכך והתקפל, ולא ענה.

בהמשך עלה עוד עניין: בני הזוג קבעו בהסכם, שהם לא יפקידו לחשבונם המשותף את כל המשכורות שלהם מעבודתם. אחד מהם משתכר בערך פי 3 מהשני. הם הסכימו להפקיד סכומים משתנים, על פי החלטות משתנות שלהם מעת לעת, על פי הצרכים המשתנים שלהם.

השופט: איזו מין זוגיות זו, שהם לא מפקידים את כל המשכורות שלהם לחשבון המשותף? זה לא זוגיות. זה לא משפחתיות.

אני: זה רצונם. ככה הם רוצים, ועם כל הכבוד, זה לא עניינך. זה ההסכם שלהם, ואם אינך מוצא שהוא כולל בתוכו הסכמה לביצוע עבירה, או שהוא נוגד את תקנת הציבור, או שאחד מבני הזוג עושק את השני- אתה חייב לאשר את ההסכם.

בסופו של דבר, השופט אישר את ההסכם, ככתבו וכלשונו, ומצא לנכון להעיר משהו כמו: עורך הדין שלכם, אכן עשה לכם הסכם יסודי, המכסה את כל הרצונות שלכם. ואם זה רצונכם באמת, אז ההסכם מעולה.

שקלתי להגיש תלונה כנגד השופט, אבל בני הזוג בקשו ממני לרדת מזה. קיבלתי מהם מכתב תודה, הכולל הערכה עמוקה שבאתי בבהילות לבית המשפט, שלא ויתרתי לשופט, ושגם לאחר מכן, טרחתי להגיע אתם למזכירות, כדי לוודא שהזוג הזה יצא עם ההסכם חתום כדין.

מסקנות

למרבה הצער, אני שומע על קוצר רוחם של השופטים, עצלנותם והיותם גסי רוח לא מעט. לא כולם. אבל חלקם כן.

לשכת עורכי הדין, מעבירה שאלונים בין עורכי הדין, למתן ציונים לכל שופט. ואכן, בהחלט מצויים שופטים רעים ( כשם שמצויים גם שופטים טובים ).

המסקנה שלי היא, שאם אין סיבה מיוחדת לאשר את ההסכם בפני שופט ( כמו למשל שאתם זוג נשוי, אז אתם חייבים אישור שופט ), בהחלט כדאי לכם לשקול, יחד עם עורך דינכם, גם את הסצנריו הנ"ל, שיכול ליפול עליכם Out of the blue.

נהוג לחשוב שיש יתרון לאישור הסכם ממון בפני שופט, גם כשלא חייבים, אבל בגלל מה שתיארתי, לעתים, כשזה מתאפר, בואו נדלג על השופט. בואו נאשר בפני נוטריון. קראו כאן על היתרונות והחסרונות בין אישור הסכם ממון בפני בית משפט או בפני נוטריון.

ליצירת קשר עם עו״ד הסכם ממון - אורי גנור, השאירו פרטים:
עו"ד אורי גנור

עו"ד אורי גנור

עורך דין הסכם ממון אורי גנור, הנו המשרד היחיד בישראל, העוסק ומתמחה, באופן בלבדי, יחודי וארצי, אך ורק, בהסכמי ממון בין בני זוג, ופועל כ – עו"ד הסכם ממון בלבד.

עוד מאמרים שכדאי לך לקרוא:

דילוג לתוכן