הסכם ממון –מתנות וירושות שתקבלו מהמשפחות שלכם

ליצירת קשר עם עו״ד הסכם ממון - אורי גנור, השאירו פרטים:

במהלך הקשר הזוגי שלכם, אתם תקבלו מהמשפחות שלכם מתנות, וחס וחלילה, במקרה של פטירה ירושות.

הסכם ממון טוב צריך "לכסות" גם את זה.

אם לא תסדירו את הנושא בהסכם הממון, העניין מוסדר בחוק יחסי ממון בין בני זוג. על פי ההסדר שבחוק, מתנות וירושות שתקבלו מהמשפחות שלכן הן אישיות של מי שקיבל אותן, ולא יאוזנו ביניכם במקרה של פרידה. כלומר, כל אחד יוצא מהקשר עם המתנה או הירושה שקיבל ממשפחתו.

לכן, אם אתם רוצים שיחול עליכם הסדר אחר, ולא ההסדר הנ"ל, הקבוע בחוק, אתם צריכים הסכם ממון.

אבל גם אם ההסדר שבחוק מקובל עליכם ( ההסדר הזה, שמתנות וירושות הן אישיות, מקובל על רוב בני הזוג), עדיין טוב תעשו אם תערכו הסכם ממון, ובו תסדירו גם את הנושאים הבאים:

מתנות שהועבר אליכם מבלי שננקב שמו של המקבל

במהלך השנים, כשהקשר מאריך ימים, נולדו לכם ילדים (ולמשפחות שלכם נכדים), ההורים רואים את שניכם כ"אחד". לפעמים אפילו, תתפלאו, המשפחה של אחד מכם, מפתחת אהדה ואהבה, שאינם פחותים, ולעתים גדולים יותר, מאשר לצאצא שלהם.

ההורים אינם מודעים לכך שאולי מתחת לפני השטח, היחסים ביניכם מתוחים, ואולי על סף פירוק (הרי אתם טורחים להציג את עצמכם כזוג האידיאלי- הלא כן?).

יום אחד, מעבירים ההורים לחשבון המשותף שלכם סכום כסף גדול כמתנה. אולי כך סתם, ואולי כדי לממן הוצאות שלכם או של הילדים שלכם. בר מצווה למשל.

הם לא אמרו למי הם נותנים את המתנה. לפי החוק, המתנה הזו היא של מי שהוא הצאצא של נותני המתנה הזו. אבל זה בעייתי, כיוון שהמתנה הזו לא ניתנה לצאצא, לילד של נותני המתנה. החוק מדבר על קבלת מתנה מההורים שלך. אתה מקבל מתנה מהוריך. אבל האם אתה קיבלת את המתנה הזו? לא בטוח. המתנה ניתנה לחשבון הבנק המשותף, לכאורה, לשניכם.

כדי למנוע מחלוקות בעניין הזה בפרידה, הסכם ממון צריך לקבוע מפורשות הסדרים לחלוקת מתנות שהתקבלו, מבלי שצוין שמו של מקבל המתנה.

מתנות שלפי טיבן הן לשימוש שני בני הזוג

שטיח יקר לדוגמא, שהביאו איתם יום אחד הורי אחד מכם, פרשו אותו בסלון דירתכם, מבלי שאמרו דבר למי הם נותנים אותו. זמן מה לאחר מכן, אתם נפרדים. בהעדר הסדר לגבי זה, בהסכם ממון, הדבר עלול ליצור מחלוקת בפרידה.

מתנה שניתנה על ידי הורי אחד מכם לבן זוגכם

אולי זה פחות שכיח, אבל זה קורה. בהעדר הסדרה של מתנה כזו בהסכם ממון, זה עלול להוליד מחלוקת.

מתנות שוטפות קטנות

כשמדברים על הסדר חלוקת המתנות שהתקבלו במהלך השנים, אנחנו מתכוונים למתנות משמעותיות. אחרת, כל מתנה זניחה, כמו מיחם לקפה, תגרור חילוקי דעות בפרידה. או סכום כסף קטן, שניתן לעתים בחגים או לציון אירועים מיוחדים, כמו ימי הולדת, התקדמות בעבודה וכיו"ב, עלולה להיות שנויה במחלוקת בפרידה. לכן, עדיף להסדיר את זה בהסכם הממון, ולקבוע שמתנות כאלו יהיו בכל מקרה משותפות, בלי קשר לזהות נותן המתנה אבל עם קשר לגובהה/שוויה.

מתנות החתונה

יינתנו לכם מתנות לחתונתכם, על ידי המשפחות של כל אחד מכם. הפערים בשווי המתנות, יכולים להיות גדולים. כדאי מאוד לקבוע הסדר בעניין הזה, כגון להחליט, שכל המתנות שהתקבלו, בלי קשר לזהות נותן המתנה וגובהה (עד לגובה שתקבעו- תקרה), תהיה של שניכם, ולא תיערך על זה בפרידה, התחשבנות.

החלפת רכוש השבחתו וכיו"ב

רכוש הינו דינאמי. אם קיבלתם במתנה כסף, יכול להיות שבעתיד תרכשו בו דירה. את אותה דירה, יכול להיות שתמכרו בעתיד, ובמקומה תרכשו דירה אחרת. צריך להסדיר את זה בהסכם הממון, כך שההסדרים שתקבעו לגבי המתנות (והירושות), יחולו גם על כל מה שיבוא במקום המתנה שנתקבלה בעבר.

דברים נוספים שיכולים לעניין אתכם:

ליצירת קשר עם עו״ד הסכם ממון - אורי גנור, השאירו פרטים:
עו"ד אורי גנור

עו"ד אורי גנור

עורך דין הסכם ממון אורי גנור, הנו המשרד היחיד בישראל, העוסק ומתמחה, באופן בלבדי, יחודי וארצי, אך ורק, בהסכמי ממון בין בני זוג, ופועל כ – עו"ד הסכם ממון בלבד.

עוד מאמרים שכדאי לך לקרוא:

דילוג לתוכן